DEL CHIRINGUITO DE DIOS AL POBLE SEC

Quin hauria dit que, a més de compartir nom, passió per la pintura i realitats conflictives en els seus país d’origen, Jean Claude Rodney i Jean Claude Manga, en-arribar a Barcelona compartirien la mateixa situació d’indigència!

Jean Claude Rodney, d’Haití, i Jean Claude Manga, de Costa d’Ivori, es van conèixer al “Chiringuito de Dios”, entitat que fa deu anys que treballa al barri del Raval, facilitant aliments a persones que viuen al carrer.

Aquest lloc va canviar les seves vides quan el cap de l’entitat, Wolfgang Striebinger, va parlar amb ells i es va interessar per la seves afició comuna: la pintura. Els va animar a penjar els seus quadres al menjador social i en van vendre molts. Aquesta situació va ser el començament d’un canvi de vida i de reconeixement de les seves expressions artístiques.

Wolfgang es va posar en contacte amb amics seus i el seus amics amb d’altres, i així es va aconseguir realitzar una exposició a l’establiment de l’Associació d’Artistes Plàstics del Poble-sec. El seu president, Antoni Lasheras, defineix els dos artistes com pintors costumistes dels seus llocs d’origen, amb un clar transfons ètnic a les seves pintures, però amb un estil clarament definit.

“Jean Claude Rodney té un pinzellada àgil , amb colors vius i primaris. El seu tema principal son les dones treballen als camps de canya i de cotó. La técnica de Jean Claude Manga se centra en la pintura inversa, treballa amb oli sobre vidre. De manera que el que estem veient, en els seus quadres, és la vida pintada”, explica Lasheras.

Per l’altre banda, el President de la Coordinadora d’Entitats del Poble sec, Amadeu Quintana, considera aquest esdeveniment com un acte de reconeixement d’altres cultures que provenen de llocs diferents, però que som companyes de viatge, de carrer i de jocs. “La Coordinadora d’Entitats vols posar el seu gra de sorra en aquest acte humil i us anima a continuar participant en actes com aquest per tal d’afavorir la convivència”diu Quintana.

David Bondia, Director de l’Institut de Drets Humans, ha reconegut que tots dos pintors expressen el conflicte que viuen al seu país en les seves obres d’art. Al mateix temps ha valorat el suport de la gent del Poble-sec en omplir el buit existent, per part de l’Estat i dels politics municipals, alhora que exalta els mèrits dels pintors, “Rodney i Manga tenen unes capacitats, i per tant s’ha de començar a parlar en temes de capacitat”, afegeix.

Per concloure el discurs d’inauguració de la exposició, l’antic representant d’Acnur a Espanya, el senyor Carlos Boggie, va lloar el suport i la voluntat indestructible de les associacions catalanes en el seu suport a l’immigrant, i també va convidar a anar més enllà. “Cal veure, a més de la qualitat artística de les seves obres, les seves histories personals, per tal que això ens ajudi a canviar la nostra concepció dels immigrants i els refugiats en la nostra societat”, exhorta.

Miroslaba Villatoro

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *